livet, håpet og kjærligheten - life, hope, and love

This is a blog that (till now) is about life, hope and love. My everyday experiences as a human being, struggling with warious matters in life, but also moments of happiness, good things in life. Ingunn

Wednesday, September 20, 2006

Det går no likar no :-)

Var på flott skogstur i går, herlig å kjenne duften av høst! Sopptur på lørdag : litt piggsopp og litt kantarell.

Fredagen reiser vi på tur til gjengrodde stier i Namsos,jeg og søstra og ungene. Vi skal besøke slekt, skal på sagbruksmuseet og kanskje bade.
Det er 3 år siden jeg var der nå.
På tide å se til gravstedene - bestefar og min mor og min far ligger der.

I det daglige har jeg ikke behov for et gravsted å gå til. Jeg har bilder av mine kjære stående framme, og jeg tenner lys for dem ganske ofte. Det går ikke en dag uten at de er i tankene mine. Det er 16 år siden bestefar døde, 15 år siden mamma døde, og 14 år siden min far døde. Tre julaftener på rad med en etter en mindre rundt bordet. En rar og tung opplevelse - nå er det vemodige minner. Men den gangen var det belastninger som påvirket oss kraftig. De var en viktig del av nettverket vårt - vi bodde nært min mor og far. Det var som en vegg ble revet bort da mamma døde brått. Men ikke tid til å sørge for vår far var alvorlig kreftsyk. Dermed gikk jeg på en smell 2 år etter...

....og ser sammenhenger til håpløsheten vi måtte igjennom noen år etter.

Begge ungene er i full sving med skolegang og jeg har senket skuldrne litt. De er entusiastiske og har begynt på treningsstudio sammen også. Jeg har nok med tre turer pr dag med hundene + 1 gang i uka 2 timers skogstur. jeg har ikke krefter til mer etter arbeidsdagens slutt.

Jeg har dårlig matlyst for tida, og det er kanskje like greit ...

Deler dette med dere, ingen klarer seg helt alene!

Gjessenes grunnkurs i lagarbeid

Når hver gås slår med vingene,
skaper den et løft for gåsen bak seg.
Ved å fly i en V-formasjon kan flokken fly
71% lenger enn omhver fugl fløy alene.

Leksjon 1:
Mennesker som strever etter å oppnå samme mål,
når dem lettereom de gir hverandre drahjelp.
Når en gås faller ut av formasjonen,
merker den straks en høyereluftmotstand,
og faller hurtig på plass igjen.

Leksjon2:
Hold deg i formasjonen etter dem som skal i samme
retning som deg. Når ledergåsen blir trett, tar en annen over.

Leksjon 3:
Bytt på å lede og å gjøre den tunge jobben,
ettersom vi mennesker, akkurat som gjessene,
er avhengig av hverandre. Gjessene bak "honker" oppmuntrende
på dem foran, med det formålå holde farten oppe.

Leksjon 4:
Når en gås blir syk eller skadet, faller to andre gjess
straksut av formasjonen for å bekytte eller hjelpe den syke.
De blir hos den til gåsen kan fly igjen, eller til den dør.
Deretter letter de og søker opp sin flokk.

Leksjon 5:
Hvis vi hadde hatt samme forstand som gjessene,
ville vi alltid støttethverandre !

Ingunn 20.09.06

1 Comments:

Post a Comment

<< Home